Trofazni asinkroni motor s kaveznim rotorom

Zbog svoje jednostavnosti i relativno niske cijene najčešći je pogonski stroj u elektromotornim pogonima bez specijalnih zahtjeva. Brzina vrtnje mu varira s promjenom tereta, a time i struja koju vuče iz mreže.

Na mehaničko preopterećenje reagira povećanjem klizanja (usporavanjem) i struje što može dovesti do pregrijavanja i oštećenja namota.

Zato je u pogonu ASM obavezna nadstrujna zaštita koja se najčešće izvodi bimetalima, bilo da su ugrađeni u motorske sklopke ili se kao samostalni uređaji prigrađuju drugim sklopnim aparatima (sklopnicima ili grebenastim sklopkama).




Kod pokretanja, ASM iz mreže povuče struju i do 7 puta veću od nazivne što je štetno i za motor i za mrežu. Struja opada s porastom brzine vrtnje, a vrijeme zaleta ovisi o momentnim karakteristikama motora i tereta.


SPOJEVI NAMOTA

Općenito, namoti motora mogu biti spojeni u zvijezdu i u trokut. U spoju zvijezda krajevi namota su spojeni u jednu točku (zvjezdište), a na početke se dovodi trofazni napon. Zvjezdište je na potencijalu 0V, pa svaki namot dobiva faznu vrijednost napona (230V kod standardne trofazne mreže). Kroz namot teče fazna struja definirana faznim naponom i impedancijom namota, a to je ujedno i struja koja teče kroz napojni vod, odnosno linijska struja.

U spoju trokut namoti su spojeni serijski (kraj prvog s početkom drugog; kraj drugog s početkom trećeg i kraj trećeg s početkom prvog) a na spojne točke dovodi se trofazni napon. Svaki namot spojen je između dvije faze mreže, dakle na linijsku vrijednost napona (400V kod standardne mreže). Kroz namot teče fazna struja definirana tim (linijskim) naponom i impedancijom namota. Struja koja teče kroz napojni vod (linijska struja) je 1,73 puta veća od fazne struje.

Namoti motora spojeni u trokut


Priključište motora spojenog u trokut


Namoti motora spojeni u zvijezdu



Priključište motora spojenog u zvijezdu

Da bi motor mogao raditi u spoju trokut, njegovi namoti moraju biti građeni za linijski napon (400 V kod standardne trofazne mreže). Podaci o spoju i naponima nalaze se na natpisnoj pločici motora.

Trofazni kavezni asinkroni elektromotori nazivnih snaga do 2.2kW danas se izrađuju standardno za napon 230/400V (spoj D/Y), a motori nazivnih snaga iznad 3kW za napon 400/690V (spoj D/Y). Vrijednosti napona odnose se na linijske napone mreže na koju je motor priključen.
U praksi, motor s oznakom: D/Y 230/400V spaja se na standardnu mrežu u spoju zvijezda, a motor s oznakom: D/Y 400/690V u spoju trokut.

Na natpisnoj pločici nalaze i ostali podaci o motoru: proizvođač, tip, snaga, struja, brzina, faktor snage, korisnost, frekvencija…)


Natpisna pločica motora spojenog u zvijezdu


Natpisna pločica motora spojenog u trokut


Smjer vrtnje motora ovisi o redoslijedu faza na koje je motor priključen:


Brzina vrtnje okretnog magnetskog polja (ns) ovisi o frekvenciji (f) i broju pari polova (p) i obično se izražava u broju okretaja u minuti (o/min ili min-1) Ako je f=50 Hz:


Brzina vrtnje rotora manja je od sinkrone brzine za iznos klizanja (s) koje se izražava u postotcima sinkrone brzine i tipično iznosi oko 5% Pokretanje ili zalet motora je proces koji traje od trenutka priključenja motora na mrežu pa do postizanja konačne brzine vrtnje koja je definirana ravnotežom momenata motora i tereta, pri čemu motor vuče znatno veću struju (5 – 7 puta veću od nazivne u prvom trenutku).

Kako bi zalet bio uspješan sa što manjom strujom pokretanja koriste se različite metode. Najčešće su: direktno pokretanje, pokretanje u spoju zvijezda – trokut, „soft-start“ posebnim pokretačem i pokretanje konvertorom frekvencije. Svaka od ovih metoda ima varijacije ovisne o raspoloživoj opremi i karakteristikama elektromotornog pogona.

Kod spajanja motora moramo voditi računa o odabiru presjeka kabela. Tablica dolje pokazuje presjeke vodiča motora za različite snage i udaljenosti spajanja (izvor: Končar katalog). Da bi ste vidjeli tablicu i podatke u njoj kliknite na tablicu.



3 komentara: